Hvad er barfodssko?

Barfodssko er minimalistiske sko, der er lavet til at påvirke fødderne så lidt som muligt. De hedder barfodssko, fordi de efterligner følelsen af at være barfodet.

Barfodssko er helt flade (zero drop), har ikke svangstøtte og er uden tåspring. Skoene er formet efter den naturlige fod, og der er plads til at tæerne kan sprede sig ud (bred tåboks). 

De er lette og fleksible og har en tynd sål, så du kan mærke det underlag, du går på.

Kendetegn og specifikationer ved barfodssko

Overordnet kan man sige, at tanken bag barfodssko er at designe en sko, der føles så meget som at have bare tæer som muligt, men som samtidig giver foden beskyttelse mod elementerne – altså regn, kulde, varmt underlag osv.

Barfodssko er flade sko

Flade sko

 Barfodssko har helt flade såler. Det betyder, at de ikke har nogen hævet hæl. Sålen skal have den samme højde både for- og bagtil. Når vi giver fødderne et helt fladt underlag holder vi kroppens balancepunkt over hælen, hvor vi er mest stabile. 

Selv en lille hæl, som den der findes på f.eks. kondisko, vipper kroppen fremad og tvinger os til at kompensere gennem rygsøjlen, bækkenet og benenes led for at holde balancen. Det er ikke fordrende for optimal bevægelse, og det kan på sigt give overbelastningsskader andre steder i din krop.

Barfodssko har ingen svangstøtte eller tåspring

Ingen svangstøtte eller tåspring

At barfodssko har en helt flad sål betyder også, at der ikke er svangstøtte eller andre forhøjninger eller ‘buler’ på sålen. Der er heller ikke tåspring, som er det du ser, når skosnuden på dine sneakers peger opad i stedet for at ligge fladt på jorden. 

Ved at undgå tåspring forbliver dine tæer på jorden og tvinges ikke opad. På den måde bevarer du følingen med underlaget og giver tæerne mulighed for at bevæge sig og arbejde ligesom de er skabt til.

Barfodssko er fodformede sko

Fodformede

Sålen og skoen er formet efter den naturlige fod. Den er altså ikke i nærheden af at være symmetrisk. Skoen har en bred tåboks (skosnuden), og det betyder, at der er plads til, at dine tæer og forfod kan sprede sig ud, når du lander på foden. Præcis hvad foden er bygget til. 

Vi bliver født med vifteformede tæer, der er ideelle til at bære os og hjælpe os med at balancere. Men fødder tager form efter de sko, de bliver puttet i, så hvis du maser dem ned i spidse og smalle sko i mange år, ender du med at få fødder i samme form – og ofte forskellige skavanker som knyster og andre deformiteter til følge. På samme måde får du stærke og sunde fødder, hvis du putter dem i sko, der giver plads til at tæerne kan sprede sig ud og bevæge sig frit.

Barfodssko har tynde såler

Tynde

Vores fødder er et kompliceret system af nerveender (over 200), der hele tiden giver vores nervesystem signaler. Hver gang vi sætter fødderne på jorden, sender de information til resten af kroppen om underlaget og hjælper os til at holde balancen. Jo tyndere sål du har, jo lettere er det for foden at opfange signaler fra jorden og dermed give dig mulighed for optimal bevægelse. 

Barfodssko har tynde såler, gerne 2-6 mm (det kan variere efter typen af sko). Der er ingen stødabsorption eller støddæmpning.

Barfodssko er lette og fleksible

Lette og fleksible

Jo lettere og mere fleksible sko, jo mindre føles det som om, du har sko på. 

Den fleksible sål gør, at skoen følger fodens bevægelser, i stedet for det omvendte (som er det der sker i konventionelle sko.)

Fødder er enormt fleksible, så det skal en sko selvfølgelig også være. Når fødderne er frie til at bevæge sig, holdes muskler, led og sener i gang og ved lige, og giver mulighed for god balance gennem hele livet.

Får foden lov til at bevæge sig, mærke underlaget og ‘arbejde’ som den er skabt til, får du stærke, fleksible fødder, der fuldt ud er i stand til at bære dig rundt i din hverdag på ethvert underlag. Når du undgår konventionelle sko, der skubber tæerne opad og hæver hælen, undgår du at påvirke leddene i knæ, hofter og ryg og der er dermed mindre sandsynlighed for, at de bliver vredet skæve. Det giver altså en mere naturlig balanceret belastning.

Barfodssko skal sidde ordentligt fast

De skal sidde fast

Hvis dine sko glider rundt eller ikke sidder fast på hælen, skal dine fødder bruge uforholdsmæssigt mange kræfter på at holde skoene fast. Dine fødder kommer til at gribe med tæerne og banke hælen alt for hårdt i jorden for at kompensere. 

Det er ikke fordrende for din optimale gang, og det er derfor vigtigt med sko, der sidder ordentligt fast, så dine fødder kan gøre det, dine fødder er lavet til. 

Se vores udvalg af barfodssko her. 

Inden du skifter til barfodssko

Mindre børn (under 7 år ca) kan sagtens skifte over til barfodssko efter at have haft konventionelle sko i en årrække, men vær opmærksom på, at for voksne kræver det tilvænning, træning og tålmodighed for at undgå skader. 

Læs vores guide til at starte med barfodssko, så du ikke ødelægger dine fødder.

LÆS HVORDAN DU STARTER MED BARFODSSKO

Er barfodssko grimme?

Det korte svar er nej. Om noget er grimt eller pænt er og bliver individuelt, men barfodssko er ikke grimmere end konventionelle sko. Barfodssko og minimalistiske sko findes efterhånden i så mange varianter og mærker, at der er noget for enhver smag. Du kan sagtens få barfodssko der ligner konventionelle sko, så du ikke behøver blive konfronteret med dit valg af alle, der passerer dig. 

Én ting vil dog se anderledes ud, og det er formen på skoen. Det kan kræve tilvænning for nogle at have en bredere sko og tåboks, men der går ikke længe, før du ikke kan forstå, hvordan sko nogensinde skulle se anderledes ud.  

Der findes i dag barfodssko til alle anledninger, sport, hverdag, vandreture, fester mm. 

SE VORES UDVALG AF BARFODSSKO HER

Vær opmærksom!

Vi hos Barfodsverdenen er ikke læger eller på anden måde uddannet inden for kroppen. Der findes mennesker og skavanker, der ikke egner sig til barfodssko, men der findes langt flest fødder, der gør. Tænk dig om og lyt til din krop og evt. din læge, før du kaster dig ud i projektet. Du må tage ansvaret for din egen krop.